torsdag 18. september 2014

Analyse av Logoer

Dette er en Analyse av tre forskjellige logoer som er relatert til design og arkitektur. I oppgaven skulle jeg gjøre rede for komposisjonen av disse logoene, og jeg fant frem følgende tre eksemplarer.



Dette er logoen til Per Knudsens arkitektkontor.
Denne logoen er svært direkte, og det hersker liten tvil om hva det står der. Svart på hvitt med store bokstaver gjør at initialene «pka» er i sentrum og skaper det som heter et blikkfang. Det er også satt opp slik at disse bokstavene skal være ekstra tydelige, kanskje fordi han vil at de skal sette seg i hukommelsen vår og bli gjenkjent med en gang.



Denne logoen hører til Kosbergs arkitektkontor, som skriften hentyder.
I denne logoen har lagt mer vekt på selve «bildet» i logoen, enn på skriften. Her ser vi at det er to dominerende motiv jeg tror skal forestille skyskrapere som i mine øyne er det største blikkfanget. Disse gir også et «tungt» inntrykk av logoen. De har i tillegg brukt betydelige kontraster mellom kulørte og ukulørte farger som gjør at logoen virkelig fanger øyet.



Letnes arkitektkontor.
Her ser vi at de har prøvd ut flere virkemidler for å skape et inntrykk. Kontraster mellom hvitt, sort og rødt kommer tydelig fram og gjør at logoen ser litt spesiell ut. De har også benyttet en kombinasjon av et litt spesielt motiv som minner om et sikte, og en litt annerledes font på skriften. Etter min mening har de kanskje pakket inn litt for mye i denne logoen, og overkomplisert ting mer enn nødvendig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar