tirsdag 20. januar 2015

Utplassering i bedrift


For to uker siden bestemte jeg meg for å velge å være utplassert i bedrift istedenfor å fortsette med ungdomsbedrift. grunnen til dette var at jeg i fjor var med på å drive en slik bedrift så jeg hadde allerede erfart hva det dreier seg om. Derfor bestemte jeg meg i steden for å prøve noe nytt. Alternativet var altså å være utplassert i bedrift, og det er et valg jeg ikke har angret på siden.

Nå har jeg vært utplassert to tirsdager hos interiørbutikken Palma på trekanten i bodø, og har så langt trivdes veldig godt. Jeg har allerede ved flere anledninger fått frie tøyler til å forandre på utstillinger, og å faktisk skape nye butikkutillinger fra scratch.
Allerede den første tirsdagen ga en av de ansatte der meg muligheten til å sette opp en liten bordutstilling, noe jeg faktisk ikke hadde regnet med.





Her er den første utstillingen jeg lagde. Jeg fikk velge hva som helst fra butikken til denne komposisjonen, noe jeg syns var morsomt, men utfordrende. Uansett ble utstillingen stående helt til neste tirsdag, så jeg håper at det var fordi det var en brukbar utstilling, og ikke bare av ren høflighet :)
Det som var vanskelig var å bestemme seg for hvilke produkter jeg skulle bruke. Det var nemlig utrolig mye fint å velge mellom, men jeg bestemte meg etterhvert for å prøve meg på en litt elegant men samtidig livlig utstilling, ved å bruke en kombinasjon mellom lilla og gull. Dette er jo en kraftig komplementærkomtrast, noe jeg brukte som virkemiddel til nettopp å skape liv i utstillingen.


Neste tirsdag var det butikksjefen som gav meg en oppgave om å ta i bruk en sjeselong, og skape et litt maskulint og annerledes miljø rundt denne. Inspirasjon til dette hadde hun funnet i et interiørblad, og jeg må si jeg likte ideen. Her hadde jeg ikke i samme grad frie tøyler, da dette var et konsept hun ville prøve ut i butikken. Jeg satte i gang med å finne gjenstander som var på bølgelengde med det hun hadde funnet i bladet, noe jeg faktisk syns var lettere enn det forrige oppdraget jeg fikk.

Resultatet ble litt annerledes enn det som ellers var i butikken og hadde et maskulint preg, noe hun satte pris på.


Når dette var gjort, fikk jeg nok en oppgave, denne gangen betraktelig mer omfattende enn de forrige.
Målet var nemlig å omstille et av de største utstillingsbordene samt hyllen i bakgrunnen. Jeg satte i gang med å rydde vekk alt fra bordet slik at jeg kunne dekke om på nytt. Dette var en svært krevende oppgave, da det var utrolig mange forskjellige objekter som skulle stilles ut. I tillegg hadde sjefen et ønske om at gullfargen ikke skulle være så dominerende. Dette viste seg å bli vanskelig, ettersom mesteparten av dekoret bar denne fargen. Det som begynte som det jeg trodde skulle være drømmejobben, endte opp med en kamp om å unngå kaos i utstillingen av det utallige utvalget av dekor.
Tanken min var å leke meg med linjer, og skape diagonallinjer og graderende linjer i utstillingen.  Altså virkemidler som skulle dempe kaoset og gi øyet noe å roe seg på.
Jeg eksperimenterte i lang tid med utstillingen, men fant det vanskelig å si meg fornøyd. Det så rotete ut uansett hvor lenge jeg prøvde, og jeg måtte til slutt si meg fornøyd med det jeg så på som et middelmådig resultat. Tiden min var ute, og jeg hadde ikke fått startet på hyllen i bakgrunnen engang.






Uansett ble det ikke etter mitt syn verre enn det allerede var, og jeg klarte til en viss grad å dempe bruken av gullfargen.
Det eneste jeg angrer meg på er at jeg glemte å ta et før-bilde, noe som gjør det vanskelig å dømme om resultatet ble bra eller dårlig.


Jeg ser jeg fram til å fortsette jobben min hos Palma resten av året, og gleder meg til å utfordre meg selv ytterligere og lære mer om butikk og utstilling.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar